Jak przygotować akumulator do sezonu motocyklowego

Jak przygotować akumulator do sezonu motocyklowego
5/5 (2)

Będzie nam miło, jeśli zostawisz swoją ocenę!

Sezon motocyklowy praktycznie za nami, lecz aby nie popadać w jesienna depresje i tchnąć w motocyklową dusze nieco optymizmu przypominam: kolejny przed nami!! Mam nadzieje ze poniższy materiał pozwoli wam bezstresowo w niego „wystartować” oraz pomoże uniknąć wątpliwej przyjemności zakupu nowego akumulatora.

Jak przygotować akumulator do sezonu motocyklowego

Żywotność akumulatora

uwarunkowana jest nie tylko jakością jego wykonania, lecz przede wszystkim sposobem użytkowania. Kluczową sprawą jest prawidłowa konserwacja akumulatora w sezonie zimowym. Błędy popełnione w tym okresie kończą się trwałym uszkodzeniem akumulatora, lub znacznym obniżeniem jego parametrów co w konsekwencji wiąże się z często niemałym wydatkiem.

Pierwszy błąd to dopuszczenie do głębokiego rozładowania akumulatora w skutek czego płyta ulega zasiarczeniu, drugi to nieumiejętne ładowanie akumulatora.

Podstawowym błędem jest pozostawienie akumulatora podpiętego pod instalacje elektryczna w motocyklu. W 90% przypadków kończy się to uszkodzeniem akumulatora. Dodatkowe wyposażenie jak: GPS, autoalarm czy „odpalanie na pilota”(katastrofa), proces rozładowywania ekstremalnie przyspiesza. W wyniku rozładowania kwas zawarty w elektrolicie wchodzi w płytę i dochodzi do zasiarczenia czyli osadzania się cząsteczek siarki w formie kryształu na powierzchni płyty. Im dłużej akumulator jest przechowywany w stanie rozładowanym tym proces zasiarczenia jest większy i trudniejszy do odwrócenia. W większości przypadków nieodwracalny. Nie pomogą tu żadne magiczne płukanki czy wymiana elektrolitu. Dotyczy to wszystkich typów akumulatorów, bez względu czy jest to technologia płynnego elektrolitu, AGM czy GEL.

Konserwacja typu: „odpalenie raz na miesiąc”

dla akumulatora nie ma żadnego korzystnego wpływu, wręcz przeciwnie. W większości motocykli poziom ładowania na wolnych obrotach jest zbyt niski by skutecznie ładować akumulator. Częściej w czasie takich „przepałek” jest dodatkowo rozładowywany przez np.: automatycznie zapalające się lampy.

W czasie zimowania wymontowanie akumulatora z motocykla to 70% sukcesu. Nikt z nas nie zakłada na początku października, ze jeszcze w tym sezonie nie pojeździ. Przy niesprzyjającej aurze na koniec listopada staje się to niestety faktem i wymontowany akumulator jest już częściowo rozładowany. Odstawienie go na półkę w takim stanie również doprowadzi do zasiarczenia. Akumulator naładowany posiada napięcie spoczynkowe na poziomie min. 12,7 V. Akumulator o napięciu 12,5V lub mniej koniecznie należy naładować. Kwintesencją poprawnej zimowej obsługi akumulatora jest przechowywanie go w stanie naładowanym przez cały okres przestoju. I tu pojawia się drugi z podstawowych błędów, czyli nieumiejętne ładowanie akumulatora.

Największym błędem jest nieodpowiedni dobór ładowarki / prostownika

do technologii w jakiej wykonany jest akumulator w naszym motocyklu. Prowadzi to do przeładowania i w konsekwencji uszkodzenia akumulatora. W największym skrócie technologie te można podzielić na dwie grupy: akumulatory z płynnym elektrolitem – conwentional, oraz akumulatory hermetyczne AGM i GEL. W procesie ładowania akumulatory te osiągają poziom pełnego naładowania przy różnych napięciach. Akumulatory z płynnym elektrolitem można ładować standardowymi prostownikami oraz ładowarkami mikroprocesorowymi. Akumulatory hermetyczne (AGM, GEL) należy ładować wyłącznie ładowarkami mikroprocesorowymi (inteligentnymi).

Używanie ładowarek mikroprocesorowych jest najskuteczniejszym sposobem zabezpieczenia akumulatora

w okresie zimowym. Ładowarka po naładowaniu akumulatora samoczynnie przejdzie w stan konserwacji (czuwania). Jeżeli wykryje ponowny spadek napięcia samoczynnie się załączy. Dobrej klasy ładowarki można bez obawy zostawić na stale podpięte pod akumulator, bez konieczności wymontowywania go z motocykla. Zabezpieczenia w ładowarce regulują parametry ładowania i nie stwarzają ryzyka uszkodzenia instalacji elektrycznej oraz dodatkowego wyposażenia elektronicznego w motocyklu. Stosowanie ładowarki mikroprocesorowej potrafi przedłużyć okres eksploatacji akumulatora dwu-trzy krotnie.

Podsumowując:

Tego wina , kto nie wypina, ten szybko żałuje kto nie ładuje