Parametry akumulatora – na które zwracać uwagę?

5/5 (3)

Będzie nam miło, jeśli zostawisz swoją ocenę!

Wybór odpowiednich parametrów akumulatora to bardzo ważna sprawa.  Źle dobrane parametry akumulatora mogą skutkować problemem z rozruchem lub przed wczesnym jego zużyciem.

Parametry akumulatora – na które zwracać uwagę?

Napięcie

Większość samochodów osobowych posiada 12 voltową instalację. W przypadku samochodów ciężarowych jest to instalacja 24 voltowa, należy wtedy połączyć ze sobą dwa akumulatory 12 voltowe.

Pojemność

Wyrażona w amperogodzinach (Ah). Jest to ilość energii elektrycznej, jaką akumulator jest w stanie dostarczyć przy zachowaniu odpowiednich warunków prądowych. Pojemność akumulatora zależy od powierzchni płyt w akumulatorze. Im jest ich więcej, tym większa ich powierzchnia i pojemność akumulatora.

Prąd rozruchowy

Wyrażony w amperach (A). Jego wielkość określona jest napięciem ogniwa, które przy temperaturze – 18°C powinno wskazywać: potencjał 1.4V przy rozładowaniu przez 30s. oraz potencjał 1.0V przy rozładowaniu przez 180s. Im większy prąd rozruchowy tym “silniejszy” akumulator i szansa na odpalenie samochodu w trudnych warunkach.

W zależności od typu pojazdu stosuje się akumulatory o odpowiednich pojemnościach i wartościach prądu rozruchowego. Na przykład w samochodach z silnikiem diesla zaleca się montowanie akumulatorów o wyższym prądzie rozruchowym, z powodu wyższego stopnia sprężenia.

Jeśli chodzi o pojemność, to powinna być tym większa, im więcej mamy w samochodzie odbiorników energii elektrycznej. Należy jednak pamiętać, że jeżeli w naszym samochodzie znajduje sie alternator o sprawności niedostosowanej do akumulatora większej pojemności, to grozi nam, że w trakcie jazdy alternator nie poradzi sobie z doładowaniem akumulatora i będzie on w permanentnym stanie niedoładowania, co grozi utratą jego parametrów.

Niskie temperatury nie sprzyjają parametrom akumulatorów.

W pełni sprawny akumulator, który w temperaturze  25°C ma 100% pojemności, w temperaturze 0°C będzie miał 80% pojemności, a przy -25°C tylko 60%. Jeżeli akumulator jest już częściowo rozładowany, to przy niskich temperaturach jego pojemność będzie jeszcze mniejsza.

Podobnie jest z prądem rozruchowym, którego wartość obniża sie również ze spadkiem temperatury. Podaje się, że przy -18°C zdolność rozruchowa akumulatora wynosi 50% wartości, jaka występuje przy 20°C. Jednocześnie zapotrzebowanie silnika na tę moc rośnie właśnie podczas niskich temperatur.